کد مطلب:293520 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:216

بیان ازدواج حضرت فاطمه ی زهراء با حضرت علی مرتضی


در اخبار آمده كه نسبت بحضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مظهر جمال رب متعال كه در حسب و نسب و فضائل و كمالات شخصی شهره ی ملك و ملكوت بود و بحد بلوغ رسیده بود برای خواستگاری آن نابغه روزگار اشخاص بزرگی از حضرات مهاجر و انصار محضر انور پیامبر بزرگوار شرفیاب شده خواستار ازدواج با دختر والاگهر پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم شدند ولی از آنجا كه حضرت ختمی مرتبت جز با اراده و مشیت ذات احدیت مبادرت به هیچ كاری نمی كند. تقاضای خواستگاران را نپذیرفت و دست رد بر سینه آنان زده و فرمود من در انجام این كار


منتطر امر و فرمان پروردگارم هستم تا فرمان خدا چه باشد و چه دستوری بدهد من بفرمانش عمل خواهم كرد و دخترم فاطمه را باو تزویج خواهم نمود.

دارد كه حضرت نبی خاتم منتظر امر الهی بود كه جبرئیل حامل وحی بر آنحضرت نازل گردید و پس از ابلاغ سلام خدا به آن حضرت گفت ذات احدیت می فرماید (لو لم اخلق علیا لها لما كان لفاطمه ابنتك كفو علی وجه الارض آدم فمن دونه): یعنی اگر من علی مرتضی را نیافریده بودم برای دخترت فاطمه بر روی زمین از آدم و بعد از او تا قیامت كفو و همتائی نبود: از بحارالانوار محدث عالیقدر مجلسی: و لنعم ما قیل:


(حق چو ندید همسرش در همه ممكنات از آن

واجب و لازم آمدش خلقت حیدر آورد)


جبرئیل عرض كرد خدمت حضرت ختمی مرتبت كه خداوند متعال امر فرموده كه دخترت فاطمه را به ازدواج حضرت علی مرتضی در آوری زیرا احدی در نظام وجود از غیب و شهود لیاقت و شایستگی همسری با او را جز علی علیه السلام ندارد بلكه آنكه كفویت در تمام شئون كمالیه با فاطمه (س) دارد منحصرا علی (ع) است


لذا حسب الامر و فرمان صادر از صقع الوهی پیغمبر اكرم (ص) فاطمه (ع) دخترش را بعنوان همسری بعلی (ع) داد و این ازدواج مباركباد).

پس ولایت این ازدواج با خدا بود و خطبه خوان عقد ازدواج جبرئیل و نداكننده میكائیل و دعوت كننده اسرافیل و پخش كننده نقل و شیرینی و حلویات ملكوتی عزرائیل (كه این چهار نفر حاملین عرش ربوبی) هستند و شهود این واقعه مباركه ملائكه عوالم عالیه و سافله بوده است:

و ضمنا دستور از صقع ربوبی صادر گردید كه شجره ی طوبی میوه های خود را نثار نماید درخت طوبی هم به نثار در ابیض و سفید و یاقوت احمر و سرخ و زبرجد اخضر و سبز و لولو تازه پرداخت و حورالعین آنها را جمع نموده و بیكدیگر هدیه میدادند این گفتار درر بار از كتاب بحارالانوار علامه مجلسی متخذ است:

و نیز در روایت دیگر از جابربن عبدالله نقل شده است كه هنگامیكه حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله فاطمه زهرا(س) را بامیر اهل ایمان علی مرتضی (ع) تزویج فرمود ذات اقدس حقتعالی و مبدء اعلی از فوق العرش خود آندو بزرگوار را با یكدیگر تزویج نموده و جبرئیل خطبه خوان و میكائیل به معیت هفتاد هزار فرشته شهود عقد بوده اند: از بحار مجلسی:


مطابق مستفاد از اخبار معتبره عقد ازدواج فاطمه زهرا با علی مرتضی (ع) با چندین خطبه واقع گردیده كه بعضی سماوی و بعضی ارضی و برخی در عرش و برخی در فرش انجام گرفته است كه ما بلحاظ رعایت اختصار بیكی از آن خطب تبركا در این مقام اكتفاء می نمائیم: در حدیث طویلی آمده است:

اوحی الله الی الامین جبرئیل ان ارق منبر الكرامته فرقی حتی استوی علی المنبر واقفا فقال خطیبا: الحمدالله الذی خلق الارواح و فلق الاصباح و صور علی عرشه خمسه الاشباح محی الاموات

و جامع الشتات و مخرج النبات و منزل البركات باری الانام و منشی الغمام لا تشتبه علیه الاصوات و لا تخفی علیه اللغات لا تاخذه نوم لا نسیان و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریك له:

و نشهد ان محمدا عبده و رسوله و نشهد ان علی بن ابیطالب خلیفته نبیه و اشهدوا یا ملائكته المقربین و الملائكته الراكعین و الملائكته المسبحین و جمیع اهل السماوات و الارضین بانی زوجت سیده نساء العالمین بنت محمد الامین فاطمه الزهراء بعلی بن ابی طالب سیده الوصین الا ان لها بامر رب العالمین خمس الدنیا ارضها وسمائها و برها و بحرها و جبالها و سهلها و اوحی الله تعالی الیهم انی قد زوجت ولی و وصی رسولی علیا ابن ابی طالب بسیده نساء


العالمین فاطمه الزهراء: از (جنبه العاصمه صفحه ی 100)

مفاد این حدیث شریف نورانی این است كه ذات اقدس الوهی بملك مقرب دربار خود وحی نمود كه بر منبر عرشی كرامت قرار گیرد و با خواندن خطبه ای تزویج حضرت فاطمه(ع) را بحضرت ولی الله اعظم علی علیه السلام اعلام نماید.

لذا جبرئیل در خطبه اش چنین گفت حمد و سپاس خداوندی را كه خالق ارواح و فالق اصباح و مصور صور پنجگانه اشباح و محیی اموات و جامع الشتات و گردآورنده پراكنده ها و بیرون آورنده نبات و گیاهان و نازل كننده بركات و هستی بخش آنان و مردمان و پدید آوردنده قمام و ابرها است.

آن خدائی كه اصوات بر او مشتبه و لغات بر او پوشیده و مخفی نشود و او را خواب و فراموشی فرانگیرد.

و شهادت و گواهی میدهم بیگانگی و یكتائی او باینكه جز او خدائی نیست و شریكی در كشور هستی برای او نیست و نیز شهادت و گواهی میدهم كه حضرت ختمی مرتبت محمد بنده مقرب و رسول او است و نیز شهادت و گواهی می دهم كه حضرت علی بن ابی طالب(ع) خلیفه و جانشین نبی اكرم(ص) است:

شما ای فرشتگان مقرب دربار ربوبی و ای ملائكه راكعین و


مسبحین و شما ای جمیع ساكنین سماوات و ارضین همه تان شاهد و گواه باشید كه من بانوی زنان جهانیان و سیده نساء عالمین كه دختر والاگهر حضرت خاتم النبین كه مشتهر به محمد امین می باشد حضرت ملكه ملك و ملكوت علیا مكرمه فاطمه زهرا را بحضرت علی بن ابیطالب سید و سالار اوصیاء تزویج نمودم آگاه باشید و بدانید كه حسب الامر حضرت رب العالمین خمس دنیا اعم از زمین و آسمان و بر و بحر و جبال و دشت به او متعلق است و از آن اوست.

و ذات اقدس ذوالجلال و الاكرام به آنان وحی فرمود كه من كه مالك الملك و الملكوت و صاحب العز و الجبروتم اینك من ولی و وصی رسولم علی ابن ابیطالب را بسیده نساء عالمین فاطمه زهرا تزویج كردم.